Kaupungin koulujen oppilaita kannustetaan leikkimään ja liikkumaan enemmän

07.11.2018

2 000 tuntia. Näin paljon aikaa oppilas viettää keskimäärin välitunnilla peruskouluaikanaan. Nyt kaupungin peruskouluissa koulutetaan Välkkis-leikinohjaajia, jotta he voisivat puolestaan innostaa muita oppilaita leikkiin ja liikkumiseen. Yhteistyötä tehdään kielirajojen yli.

Osana kansallista Liikkuva koulu -työtä Vestersundinkylän koululla pidettiin Välkkis-leikinohjaajakoulutus Pietarsaaren ruotsinkielisten peruskoulujen oppilaille viime perjantaina (2.11.). Tapaamme kuusi oppilasta Kirkkorannan koulusta. He kaikki edustavat koulun oppilasneuvostoa.

Jos jollakin on tylsää tai hän seisoo yksin, voimme näyttää miten tämä voi tulla mukaan.
(Leo Hiltunen, 9)

Mikä Välkkis oikein on?

- Tänään opettelemme Välkkis-ohjaajiksi, jotta saamme muut lapset leikkimään enemmän välitunneilla, sanoo Wilmer Högdahl, 9.

Miksi on hyvä opetella ohjaajaksi?

- Koska jos jollakin on tylsää tai hän seisoo yksin, voimme näyttää miten tämä voi tulla mukaan, sanoo Leo Hiltunen, 9.

- Käyn kolmatta luokkaa ja silloin ei paljon leikitä. Ennen leikimme “tika-tikaa”, mutta nyt pojat pelaavat jalkapalloa ja me tytöt kävelemme ja juttelemme. Meidän pitää oppia uusia leikkejä. Olemme oppineet leikkejä, joita voi leikkiä välitunneilla, leikkejä joista emme olleet ennen kuulleet. Meidän koulussa on myös viidesluokkalaisia, jotka leikittävät pienempiä lapsia. Nyt voimme opettaa uusia leikkiä viidesluokkalaisille ja he voivat leikkiä niitä pienempien lasten kanssa, sanoo Vanna Lithén, 8.

- Välkkis-ohjaajana voimme myös opettaa sellaiset lapset leikkimään, jotka eivät aikaisemmin ole leikkineet niin paljon, sanoo Isabelle Svenfelt, 15.

Miksi on hyvä liikkua?

- Koska on tärkeää nostaa pulssia ja saada lisää ilmaa. Sisätiloissa on vähemmän ilmaan kuin ulkona ja keho tarvitsee ilmaa. On myös liikuttava, että lihakset kasvavat ja tulevat vahvemmiksi, kertoo Melker Anderssén, 8.

- Esimerkiksi jos joku on metsässä eikä halua olla kenenkään kanssa, hänet voi ottaa mukaan vaikka kiipeilytelineille. Tunneilla jaksaa työskennellä paremmin, jos saa raitista ilmaa ja juoksee oikein kunnolla, sanoo Hiltunen.

- Leikkiessä saa hyvän kunnon ja D-vitamiineja auringosta, sanoo Daria Vozznaieva, 9.

Rehtori: Sopii hyvin yhteen koulun ulkoilmapedagogiikan kanssa

Kirkkorannan koulun rehtorin Johan Nygårdin mukaan Välkkis-konsepti sopii hyvin yhteen Kirkkorannan koulun opetukseen jo sisältyvän ulkoilmapedagogiikan kanssa.

- Kehitykselle ja hyvinvoinnille on tärkeä, että liikumme. Pyrimme pitämään päivittäin pulssia kohottavia hetkiä opetuksessa. Tänä vuonna henkilöstö on saanut vahvistusta kahden eräoppaan, opettajan ja ohjaajan muodossa. He ovat laatineet moduuleja muun muassa ulkoilmapedagogiikkaa varten. Nämä sopivat myös hyvin esimerkiksi liikuntarajoitteisille lapsille, Nygård sanoo.

Välkkis kuuluu myös kansalliseen Liikkuva koulu -ohjelmaan, jonka tavoitteena on vähentää paikallaan istumista ja saada oppilaat ja opettajat liikkumaan enemmän koulupäivän aikana. Pietarsaaren koulut ovat saaneet varoja luennoitsijoita varten tai välineiden ostamiseen, joita oppilaat voivat käyttää välitunneilla.

- Pietarsaaressa yhteistyötä tehdään kielirajojen yli. Syksyllä opettajille järjestettiin kaksikielistä täydennyskoulutusta. Myöhemmin tänä vuonna suomenkielisten peruskoulujen oppilaille järjestetään Välkkis-leikinohjaajakoulutusta. Keväästä alkaen voimme myös tarjota kaikille kaupungin kouluille samaa seikkailupedagogiikkaa, joka on meillä käytössä, sanoo Nygård.

“Kyllä yläkoulujen oppilaatkin tykkäävät leikkiä”

Elin Blomqvist ja Sandra Kuusisaari-Forsblom ovat Finlands Svenska Idrott -yhdistyksen Välkkis-kouluttajia ja he ohjaavat tämänpäiväistä koulutusta. Heidän mukaansa 2 000 tuntia välitunnilla olemista voidaan verrata todella suureen oppiaineeseen.

- Annamme lapsille työkaluja ja vinkkejä leikeistä, vaikka he usein jo osaavat paljon leikkejä tai keksivät nopeasti uusia. Pohdimme yhdessä miten he voivat ohjata leikkejä ja innostaa muita tulemaan mukaan. Käytännön vinkkinä ovat innostavat leikit ja sanan levittäminen siitä, että kuka tahansa koulussa saa osallistua leikkeihin, Blomqvist sanoo.

Annamme lapsille työkaluja ja vinkkejä leikeistä, vaikka he usein jo osaavat paljon leikkejä
tai keksivät nopeasti uusia. Pohdimme yhdessä miten he voivat ohjata leikkejä ja innostaa
muita tulemaan mukaan. (Elin Blomqvist, Finlands Svenska Idrott)

Kuusisaari-Forsblom muistuttaa, että myös opettajien on oltava aktiivisia, esimerkiksi koordinoimalla toimintaa, järjestämällä ohjaajille tapaamisia, antamalla heille tehtäväksi suunnitella leikkejä ja jakamalla oppilaita vastaamaan vuorollaan välituntileikeistä.

Lounaan jälkeen koulutatte Välkkis-ohjaajia Oxhamnin koulussa. Ovatko yläkouluikäiset oppilaat vaikeammin aktivoitavissa oleva ryhmä?

- Asetelma on erilainen, sillä välitunnit vietetään yleensä sisätiloissa. Ohjaajien täytyy todella uskaltaa olla esillä voidakseen aktivoida muita oppilaita. Aiomme keskittyä siellä enemmän esimerkiksi yhteistyöharjoituksiin. Mutta kyllä myös yläkoululaiset tykkäävät leikkimisestä, sanoo Kuusisaari-Forsblom.

Lisätietoa: Taina Pesola, Pietarsaaren Liikkuva koulu -hankkeen koordinaattori, 06 786 3572

Katso video, jolla oppilaat esittelevät uutta leikkiään “Sienipoliisi ja rosvo”.

 

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle
Widgetalue (Alhaalla)