Pietarsaarelaiset tyytyväisiä teknisiin palveluihin

31.08.2021

Pietarsaaressa on tutkittu asukkaiden teknisiä palveluja koskevia mielipiteitä Yhdyskuntatekniset palvelut 2021 -tutkimuksella. Tutkimus on tilattu yhteistyössä Pietarsaaren Veden ja Alerte Oy:n kanssa.

Kyselyssä tiedusteltiin asukkaiden kokemuksia mm. katujen ja puistojen hoidosta, jätehuollon sujuvuudesta sekä vesi- ja viemärihuollosta. Useilla kyselyn osa-alueilla asukkaiden tyytyväisyys on lisääntynyt verrattuna vastaavaan edelliseen tutkimukseen.

Tyytyväisyys on lisääntynyt mm.

  • katujen puhtauteen
  • liukkauden torjuntaan
  • leikkipaikkojen siisteyteen ja varusteiden kuntoon
  • katuvalaistukseen keskustan kaduilla sekä jalankulku- ja pyöräteillä
  • tarkastus- ja neuvontapalveluihin
  • urheilukenttien ja uimarantojen hoitoon

- Kyselyn vastaukset osoittavat, että kaupunkilaiset ovat entistä tyytyväisempiä kaupungin teknisiin palveluihin. Parannettavaakin on, mutta pitää myös ymmärtää se, mikä on meille oikea laatutaso. Laatu on samalla myös kustannuskysymys, kertoo vt. kaupunkikehitysjohtaja ja kaupungininsinööri Harri Kotimäki.

- Tyytyväisyys viranomaistoimintaan on parantunut ja esim. rakennusvalvonnan ja kunnallistekniikan sähköiset lupapalvelut ovat helpottaneet ja nopeuttaneet asioiden käsittelyä, hän jatkaa. Päätöksissä pitää lakien ja säännösten lisäksi ottaa huomioon toimenpiteiden vaikutukset ja vaikkapa naapurin oikeudet, mutta me viranhaltijat pyrimme yhdessä asiakkaan kanssa löytämään aina sen parhaan mahdollisen ratkaisun.

Tutkimuksessa oli mukan 22 erikokoista kuntaa eri puolilta Suomea.

Lue lisää: Yhdyskuntatekniset palvelut 2021 -tutkimus

 

Lisätietoja:

Vt. kaupunkikehitysjohtaja/kaupungininsinööri Harri Kotimäki, puh. 044 785 1750, harri.kotimaki@pietarsaari.fi

Toimitusjohtaja Andreas Svarvar, Pietarsaaren Vesi, puh. 044 785 1262, andreas.svarvar@pietarsaari.fi

Osastopäällikkö Joachim Stenman, Alerte Oy, puh 044 714 7115, joachim.stenman@alerte.fi

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle
Widgetalue (Alhaalla)