Omat Hoodit -kampanjen utmanar unga att berätta hur de har det

18.05.2020

Omat Hoodit (egna hoods) -kampanjen, som är riktad till unga i regionstäder och som pågår under ett år, startade måndagen den 4.5.2020. Kampanjen erbjuder de unga i 24 regionstäder en möjlighet att få sina röster hörda. Omat Hoodit utmanar de unga att berätta hur de har det, om deras tankar och att lyfta fram de bästa sidorna av sina hemstäder.

Eftersom det är viktigt att lyssna på unga och ha en positiv livinställning, utmanar även Finlands populäraste YouTube-komedigrupp Justimus Films de unga att svara på Omat Hoodit -utmaningen i sin video. Justimus är också med i juryn för Omat Hoodit -kampanjen.

- Nu har man chans att använda sin fantasi, vara kreativ och berätta om sina känslor. Det är fint att de unga utmanas att granska vardagen med hjälp av konst, konstaterar Sami Harmaala från Justimus-gruppen.

Projektet Flexibla skolningsmodeller som genomförs av Nätverket för regionstäder utmanar först ungdomarna att berätta om hur de har det under denna ovanliga tid och berätta om vad de tänker göra allra först i sina hemstäder då de sociala restriktionerna upphör. 

Unga mellan 10 och 22 år som bor i städerna som är med i kampanjen kan delta i denna tävling som har startat måndagen den 4.5 med en video, bild, teckning eller text. Målet med kampanjen är att utmana ungdomar att se på sin vardag ur en positiv synvinkel. Man kan delta i utmaningen fram till 31.5.

Deltagarnas verk publiceras i Omat Hoodit -kampanjens sociala medier under vårens lopp. Tilläggsuppgifter om tävlingen och hur verket skickas in finns på www.omathoodit.fi. Sidan är på finska men man kan sända in sitt bidrag på svenska.

I juni väljs vinnaren bland dem som deltagit iden första Omat Hoodit -utmaningen. Vinnaren får ett Segway Ninebot ES2 -elsparkbräde och får delta som assistent i inspelningen av Justimus nya tv-serie Duo 2 som spelas in augusti-september 2020.

Lokala priser, vars vinnare väljer staden Jakobstads jury:

1. Biobiljetter, limsa och popcorn vid Bio Rex för 4 personer

2. Pizza för 4 personer vid Mr Bank

För genomförandet av Omat Hoodit -kampanjen ansvarar projektet inom Nätverket för regionstäder, vilka finansieras av Arbets- och näringsministeriet tillsamman med företagslivet och Kansainvälisyyden hyödyntäminen ulkomaisen työvoiman saatavuudessa. Södra Österbottens förbund ansvarar för koordineringen av projektets finansiering.

I Omat Hoodit -kampanjen deltar: Alavo, Brahestad, Idensalmi, Ikalis, Imatra, Jakobstad, Kalajoki, Kauhajoki, Kauhava, Keuru, Kristinestad, Kurikka, Letala, Loimaa, Nyslott, Nystad, Parkano, Raumo, Riihimäki, Salo, Sastamala, Valkeakoski, Varkaus, Vittis, Ylivieska

Mera information:

www.omathoodit.fi

Henry 'Osku' Ketola, tfn 050 349 8419, henry.ketola@kurikka.fi

Minna Pappi, tfn 040 353 4794, minna.pappi@iisalmi.fi

Stadssekreterare Milla Kallioinen, tfn 044 785 1651, milla.kallioinen@jakobstad.fi

 

 

Gå till "Nyheter"
Widgetområde (Nere)